BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Շատ բան եմ ուզում փոխել այս տաղտուկ, գաղջ իրականության մեջ, բայց չի ստացվում»

«Շատ բան եմ ուզում փոխել այս տաղտուկ, գաղջ  իրականության մեջ, բայց չի ստացվում»
31.10.2014 | 12:21

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, հասարակական-քաղաքական գործիչ ԳՈՒՐԳԵՆ ԵՂԻԱԶԱՐՅԱՆԸ: Մեր զրույցի թեման նրա հրատարակած «Ավոն» պատմվածքների ժողովածուն է` հեղինակի երրորդ գիրքը:
Կարծում ենք, որ զրույցը հատկապես կհետաքրքրի «Իրատես de facto»-ի ընթերցողներին, քանի որ ժողովածուում զետեղված բոլոր գործերը, բացառությամբ մեկի` «Էշը» պատմվածքի, պարբերաբար հրապարակվել են մեր թերթի էջերում և հասու դարձել գրասերներին` մինչև առանձին գրքով տպագրվելը: Իսկ այն մարդիկ, ովքեր չեն կարողացել ձեռք բերել «Ավոն» ժողովածուն և կցանկանան ծանոթանալ մեր զրույցի շրջանակում քննարկվող գործերին, դրանք կարող են գտնել www.irates.am կայքում:

«ԽՈՐՀՐԴԱՅԻՆ ՄԻՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՈՆՏՐԱՍՏՆԵՐԻ ԵՐԿԻՐ ԷՐ, ՈՐՏԵՂ ԱՆՀԱՍԿԱՆԱԼԻՆ ԲԱԽՎՈՒՄ ԷՐ ՀԱՍԿԱՆԱԼԻԻ, ԱՆՏՐԱՄԱԲԱՆԱԿԱՆԸ` ՏՐԱՄԱԲԱՆԱԿԱՆԻ ՀԵՏ»


-Պարոն Եղիազարյան, «Ավոն» ժողովածուն մեր ապրած վերջին տասնամյակների քրոնիկան է կարծես: Կցանկանայի երկու պատմվածք առանձնացնել` «Ակամա համասեռամոլները» և «Հին օրերի Երևանս», որոնց սյուժեն խորհրդային տարիների իրականությունն է ներկայացնում` սարկազմի և ողբերգության սահմանագծում: Այդ սահմանագծո՞ւմ էր տարուբերվում խորհրդային հասարակարգի իրականությունը, խորհրդային մարդու կացութաձևը:
-Ցավոք, մեկ հարցազրույցի շրջանակում չեմ կարող լիարժեք ներկայացնել այդ իրականությունը, բայց Դուք շատ ճիշտ բանաձևեցիք` սարկազմի և ողբերգության սահմանագծում: Խորհրդային Միությունը կոնտրաստների երկիր էր, որտեղ անհասկանալին բախվում էր հասկանալիի, անտրամաբանականը` տրամաբանականի հետ: Լոնդոնում, ուր հայտնվել էին «Ակամա համասեռամոլների» հերոսները, հյուրանոցի ադմինիստրատորը իսկապես չէր կարող հասկանալ, թե ինչու էին Խորհրդային Միությունից եկած տղամարդիկ ցանկանում քնել իրար հետ` միևնույն սենյակում, երբ ունեին հնարավորություն գտնվելու առանձին համարներում, լինելու լիովին ազատ իրենց կենցաղում: Եթե անգամ համապատասխան ներարկիչով այդ գաղափարը ներարկեիր նրան, նա չէր հասկանա ոչինչ: Մարդ արարածը, որ տենչում է ազատություն, ինչո՞ւ պիտի հոժար կամքով հրաժարվի դրանից: Եթե փորձեիր հյուրանոցի այդ աշխատակցին բացատրել, որ դա պարտադրված է պետության կողմից, որ սովետական քաղաքացին իրավունք չունի մենակ մնալու, երբեք չէր հասկանա, թե ինչու: Դրա համար էլ այդ աշխատակցի աչքում մեր քաղաքացիները դարձան ակամա համասեռամոլներ: Բայց այդ խմբում ավելի ողբերգական էր երկու կթվորուհիների վիճակը, որոնց բերել էին Լոնդոն` ֆուտբոլի աշխարհի խաղերը դիտելու: Այդ կանայք գուցե անգամ գաղափար չունեին, թե ուր և ինչու էին եկել: Սա սարկազմ է, իհարկե: Բայց դրանում նաև մի այլ հետաքրքիր բանաձև կա մեր այսօրվա իրականության առնչությամբ. հիմա նման կթվորուհիներ չկան:
-Բայց մեր այսօրվա իրականության առնչությամբ մի այլ բան էլ դիտարկենք` «Հին օրերի Երևանս» պատմվածքի համատեքստում: Այսօր պահպանակներ գնելիս կարմրող, դեղատան աշխատակազմի «հետաքննությանը» ենթարկվող տղամարդիկ էլ չկան: Սա ավելի գերադասելի չէ՞ սեռավարակներից զերծ մնալու առումով: Չէ՞ որ Ձեր պատմվածքն է հենց վկայում, որ Խորհրդային Հայաստանում, մասնավորապես` Երևանում, տղամարդիկ բնավ էլ չէին հրաժարվում սեռական կյանքի արկածներից` այդուհանդերձ չկիրառելով այլևայլ սեռավարակների դեմ կանխարգելիչ միջոցառումներ:
-Դուք երևի չեք կարող պատկերացնել այն օրերի իրականությունը: Ես մի պատմվածք ունեմ, կոչվում է «Խորհուրդների բաղնիք»: Այսպիսի մի իրական պատմության եմ անդրադարձել. հասարակական բաղնիքում տղամարդիկ սափրվում էին և ածելին թողնում երկու ցնցուղները բաժանող միջնապատի եզրին: Հաջորդ լողացողը գալիս էր բաղնիք ու սափրվում այդ նույն ածելիով: Մեկը այսօր նման բան անի, ուղղակի կմահանա: Ես ուզում եմ ասել, թե որքան մաքուր էր Երևանի միջավայրը, և որքան քիչ կար պահպանակի կարիք այն օրերի Երևանում: Եթե լիովին տխմար չէիր, ապա սեռավարակները քեզ ոչ մի կերպ չէին կարող սպառնալ: Այնպես որ, այն օրերի Երևանը մի չքնաղ քաղաք էր, որը հիմա գոյություն չունի:
-Ձեր պատմվածքներից դատելով` այն ժամանակ էլ Երևանը շատ չքնաղ չի եղել: ՈՒղղակի ոչ չքնաղ երևույթները եղել են ընդհատակում: Այսօր ամեն ինչ բացահայտ է ու ակներև: Բայց այդուհանդերձ, Երևանը հիմա էլ է շատ սիրելի, գոնե` ինձ համար:
-Ինձ համար էլ է սիրելի քաղաքը` ի տարբերություն շատ մարդկանց, որ այսօր Երևանի փողոցներում ման են գալիս: Նրանք իրավունք չունեն մեր քաղաքում ման գալու: Իսկ խորհրդային ժամանակներից ես առավել ջերմությամբ հակված եմ հիշելու իրար ձեռք բռնած կոլտնտեսուհիներին, որոնց Լոնդոնում լեսբուհու տեղ էին դրել, քան այսօրվա պատգամավորներին: Այն օրերին կթվորուհի պատգամավորը կոճակ էր սեղմում` առանց հասկանալու որևէ բան: Բայց նա մեծագույն առավելություն ուներ այսօրվա պատգամավորների համեմատությամբ: Նա հասարակության համար վտանգավոր չէր, իսկ այսօրվա պատգամավորը վտանգավոր է, հանցագործ է:

«ԵԹԵ ՀԱՅ ՄԱՐԴՈՒ ՆԵՐՍՈՒՄ ՍՏՐՈՒԿ ՉԼԻՆԵՐ ՆՍՏԱԾ, ՆԱ ԱՅՍՔԱՆ ՀԱՄԲԵՐԵԼ ՉԷՐ ԿԱՐՈՂԱՆԱ»


-Դուք խորհրդային տարիներին բարձր դիրք ունեիք երկրի ղեկավարության մեջ: Կարո՞ղ էիք ինչ-որ բան փոխել հասարակության կյանքում, ի զորո՞ւ էիք որևէ կերպ շտկելու Ձեր բնորոշած անտրամաբանական, սարկաստիկ իրավիճակները:
-Ո՛չ:
-Չէիք կարո՞ղ, թե՞ չէիք ուզում:
-Գիտեք, այն ժամանակ դրա կարիքը չկար: Այնինչ հենց հիմա շատ բան եմ ուզում փոխել այս տաղտուկ, գաղջ իրականության մեջ, բայց չի ստացվում:
-Լավ, գանք անկախ Հայաստանի իրականություն: Մեջբերեմ մի քաղվածք գրքից. «Քենեդին կարո՞ղ էր երկրորդ դասարանի կրթությամբ հինգ րոպեում միանգամից երկրի մայր բուհն ավարտել, մեկ ամսում թեկնածուական թեզ պաշտպանել, երկու ամսից` դոկտորական: Առանձնահատուկ տաղանդի շնորհիվ մեկ տարում դառնալ միլիոնատեր, երկու տարում` տարածաշրջանի ամենահարուստ մարդը»: Ակնարկն առավել քան թափանցիկ է, և այսպիսիք քիչ չեն գրքի այլ էջերում ևս, ի մասնավորի` «Ահոե Չոհե» պատմվածքում: Զորօրինակ. «…նրանք արդեն իսկ կատաղած էին այն բանից, որ ունենալով յոթերորդ, նույնիսկ ութերորդ դասարանի կրթություն, մնացել են ցեղակրոնների կադրային ռեզերվում»: Ասել է թե` անկախությունն էլ տգիտության հաղթարշա՞վը դարձրեց կացութաձև:
-Միանշանակ: Չի կարելի Ֆրանսիական և մեր հեղափոխությունների միջև զուգահեռներ տանել, բայց բաներ կան, որ կրկնվում են: Օրինակ` Ֆրանսիական հեղափոխությունից հետո կառապանները դարձան մարշալներ: Այսինքն` ավետարանական ճշմարտությունն է կրկնվում. ով ձիու վրա էր, կիջնի ցած, ով ներքևում էր, կնստի ձիուն: Եվ միշտ չէ, որ այդ նստողը գրագետ է:
-Եվ դա բոլոր հեղափոխությունների բանաձև՞ն է: Մեր կյանքի փոփոխություններն ընդունված օրինաչափությունների ծիրո՞ւմ են կատարվում:
-Այո՛, բանաձևը նույնն է, բայց մեզ մոտ կա մի առանձնահատկություն. մեր ներսի ստրուկը շատ մեծ է: Եթե հայ մարդու ներսում ստրուկ չլիներ նստած, նա այսքան համբերել չէր կարողանա:
-«Ահոե Չոհեի» մասին ասում եք, որ շատ բան կա թաքնված տողատակերում: Հարցազրույցի առիթը կօգտագործե՞ք այդ տողատակերը բացելու համար:
-Մի քանի հարց կա, որոնց իմ ներսում երբեք չեմ պատասխանել: Անընդհատ այդ հարցերը տվել եմ ինքս ինձ, բայց պատասխանները չեմ գտել: Առաջին հարցը 15 թվականին է վերաբերում: Եվ ինչո՞ւ միայն 15 թվականին: 1896-1923 թվականներին մորթել են իմ ազգը: Եվ իմ ազգի այդ ողբերգական ջարդից հետո Տեր Աստված դահիճներին չի պատժել: Ավելին, Թուրքիան միայն զարգացավ, առաջընթաց ապրեց այդ սպանդից հետո: Կարո՞ղ է խնդիրն Ալլահի ու Քրիստոսի միջև է, չեմ հասկանում: Այդ հարցին ես մինչ օրս չեմ պատասխանել հոգուս խորքում: Կարծում եմ, որ եթե խոսքը ոչ թե մեկ-երկու մարդու սպանության մասին է, այլ երկու միլիոնի, Տեր Աստված պիտի միջամտեր դրան: Մի բան, որ չարեց:

«ՇԼԻՆՔԻՆ` ՍՐՃԱՐԱՆՆԵՐԻ ԱՐԵՎԵԼՅԱՆ ՇՈՒԿԱՅԱՏԻՊ ՇԱՐԱՆԸ ԿՐՈՂ ՄԵՐ ՕՊԵՐԱՆ»


-Դուք գրում եք, որ առաջ մարդկանց կուռքը Լենինն էր, հիմա` դոլարը: Գուցե մեր դժբախտությունների պատճառը հենց այն է, որ մենք ոչ թե Աստծու պաշտամունքին, այլ կուռքերի դավանանքի՞ն ենք տրվում:
-Մենք այսօր բառեր ունենք, որոնցից սարսափում ենք, զգաստանում ենք, երբ արտասանում են այդ բառերը: Օրինակ` «կուռք», «հեթանոս» բառերը: ¥Ի սկզբանե ասեմ, որ ինքս հեթանոս չեմ¤: Այդ բառերը տրանսֆորմացիայի ենթարկվեցին 301 թվականից հետո, երբ մեր 4000 տարվա պատմությունն ուղղակի ոչնչացվեց: Ոչ թե խեղաթյուրվեց, այլ ոչնչացվեց, քերվեց մեր ազգի կենսագրությունից: Պարզվեց, որ հազարավոր տարիների պատմություն ունեցող ժողովուրդը տառեր չուներ, ու դրանք պիտի Մեսրոպ Մաշտոցը հայտնաբերեր: Ի դեպ, Կորյունը հայտնաբերել չի ասում, ասում է` գտավ: Մի՞թե կարելի է Սիրիուսի ուղեծիրը հաշվել` առանց տառերի: Հնարավոր չէ: Այսինքն` մենք ունեցել ենք մի հսկայական մշակութային շերտ մինչև 301 թվականը, որը պարզապես ոչնչացվել, քերվել է մեր պատմությունից: Ինչ-որ մեկին դա պետք էր. պետք էր, որ ամբողջ երկնակամարը, որ խիստ հայկական էր, դառնար հունալեզու, պետք էր, որ տեր Թոդիկը` ճիպոտը ձեռքին, մեր մանչուկին ծեծի ու ստիպի հունարեն կարդալ: ՈՒ դա արեցին: Հիմա չկա դրսի այդ պատվերը, բայց այսօր մենք, առանց օտարի միջամտության, մեր մշակութային շերտի հերն անիծում ենք: Մենք ունենք տարբեր «…չիկ»-եր, որոնք երգեր են ասում, և նրանց լսող կա, նրանցով հրճվող կա:
-Այն էլ` զանգվածաբար:
-Մենք էսպես ո՞ւր ենք գնում: Հիտլերը 1942 թվականին, երբ տեսավ Կրակովի օպերայի շենքը, վրդովվեց և այսպիսի մի միտք արտահայտեց. «Ես չեմ հասկանում` ինչպե՞ս կարող է լեհը օպերա ունենալ: Օպերայի նման շենք կարող է ունենալ արիացին, ոչ` լեհը»: Մենք այսօր օպերայի շենք ունենք, այդ շենքն ունի բակ…
-Սրճարանախեղդ բակ:
-Սրճարաններով մորթազերծ արված, շլինքին` սրճարանների արևելյան շուկայատիպ շարանը կրող մեր օպերան: Գեղեցիկ այդ կոթողը` իր շրջակայքով, հսկայական էներգետիկա ունի: Այդտեղ բագին է եղել: Երբ փոքր ժամանակ մենք այդտեղ ֆուտբոլ էինք խաղում, պահակը մեզ սաստում էր` ասելով. «Էստեղ սուրբ կա, սրբի մոտ ֆուտբո՞լ եք խաղում»: Մենք չգիտեինք, թե ինչ սրբի մասին է խոսքը: Տարիներ հետո միայն կարդացի, որ այդտեղ բագին է եղել: Մենք այդ տարածքն ենք անարգում այսօր, իսկ դա ինքնաոչնչացում է:

«ԳԵԼԱՓՆԵՐԸ» ԳԱԼԻՍ ԵՆ, ԻՐԵՆՑ ԳՈՒՄԱՐՆԵՐՆ ԱՇԽԱՏՈՒՄ ԵՆ ՈՒ ԹՔԱԾ ՈՒՆԵՆ ՄԵԶ ՎՐԱ»


-Մի քանի հազար տարվա մշակութային շերտը ջնջելուց հետո այսօր ավելի թարմ շերտերն ենք «սրբագրում», ապավինում ենք հեքիաթի նորահայտ պերսոնաժների, Ձեր բնորոշմամբ` «Գյուլնազ տատի պայծառատես Գելափ մայրիկին»: Ի՞նչ եք կարծում` այդ «գելափները» իսկապե՞ս հավատում են, թե մենք ժողովրդավարական երկիր ենք, թե՞ ձևացնում են, որ հավատում են:
-Դրանք գալիս են մեր երկիր` տարբեր անուններով, ու շատ չեն տարբերվում միմյանցից: Ի՞նչ է ժողովրդավարությունը: Դագանակ է` հիմարի գլխին: Սա իմ բանաձևումն է: Ամերիկան հայտարարում է, որ այս կամ այն երկիրը ժողովրդավար չէ, ուրեմն այդ երկիրը կարելի է ռմբակոծել, այդ ժողովրդին կարելի է սպանել: Ինչպե՞ս կարող է Ամերիկան ժողովրդավարության կղզյակը լինել, երբ 21-րդ դարում ունի գաղտնի բանտեր, որոնցում մարդկանց կտտանքների են ենթարկում: Մեր երկրում ի՞նչ ժողովրդավարության մասին կարող է խոսք լինել, երբ իշխանությունը ձևավորում է հինգհազարանոց թղթադրամը: Հաջորդ անգամ այն կարող է ձևավորվել մեծն Սարյանի դեմքով` քսանհազարանոց թղթադրամով, որովհետև հինգ հազարն այլևս որոշիչ գումար չէ կաշառելու հարցում: Սա է մեր երկիրը: Այս պատճառով էլ «գելափները» գալիս են, իրենց գումարներն աշխատում են ու թքած ունեն մեզ վրա:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2007

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ